Træningsøvelser - Hvor ofte du bør skifte træningsprogram

 
Hvor ofte du bør skifte træningsprogram afhænger af flere faktorer. Din træningserfaring og –niveau, mål, udbytte og personlighed. 
Argumentet for at skifte program fra tid til anden kommer af, at kroppen tilpasser sig den belastning, du udsætter den for. Efter et stykke tid rammer du et plateau, hvor du skal ændre i programmet for at komme i bedre form.
 
Skal vi lave en forskrift, rettesnor eller generel anbefaling, så er tommelfingerreglen hver sjette til ottende uge, men er du nybegynder, kan det være en ide at vente lidt længere.

Fungerer dit træningsprogram stadig efter 2-3 måneder, og oplever du fremgang, er der dog ingen grund til at ændre det. Passer dit temperament og personlighed bedre til, at der ofte sker noget nyt, kan du selvfølgelig også skifte, før de to måneder er gået. Men pas på med at hoppe rundt i programmerne for at finde det bedste. Der findes ikke det gyldne eller helt perfekte træningsprogram. Skifter du for ofte, går du måske glip af de fordele, der kommer ved at mestre teknikken til Ug. Den første uge i et nyt program bruges nemlig ofte på at lære de nye øvelser. De fleste udøvere, der skifter program ofte, er professionelle atleter og folk med stor træningskendskab og-erfaring. 
 
Kort sagt vælg et træningsprogram, følg det og lær din krop at kende. Så ved du bedre, hvad der skal skrues
på og ændres i næste program.

Du bør ændre dit træningsprogram:

 - Du keder dig og mangler motivation
 - Du oplever ingen formfremgang
 - Du får en skade (ikke alm. muskelømhed) 

Du bør beholde dit træningsprogram:

 - Du oplever fremgang og har det godt med dit program





 Se oversigt over alle øvelser