Nå i mål i 2013

Du kommer langt med gode intentioner, men bragte de dig helt i mål i 2013. Hvis ikke, så brug lidt tid på at gøre dine ønsker til en målsætning, som du kan tage og føle på. Et værktøj der hjælper med at gøre målet mere opnåeligt er SMART-modellen. Du skal tage stilling til 5 ting, som dit mål bør leve op til:

(S.M.A.R.T)

Specifikt:
Er dit mål specifikt? Hvad er det jeg vil opnå, og hvorfor vil jeg opnå det. Hvordan vil jeg specifikt nå det – hvilke handlinger skal jeg udføre, og hvem skal jeg inkludere.

Målbart:
Er det målbart? Gør det målbart, så du ved hvornår, du skal give dig selv et skulderklap og sige godt gået. Frem for at sige ”jeg vil være sundere i 2013” så lav det til noget målbart ”jeg vil tabe 5 centimer om livet”, ”jeg vil løbe 3 gange om ugen”, ” jeg vil drikke 1,5 liter rent vand hver dag”

Attainable (opnåeligt):
Er dit mål opnåeligt? Hellere et realistisk mål, du faktisk kan opnå end et højtskydende mål, du aldrig når.

Relevant:
Er det relevant for dig? Vil det give dig en bedre hverdag, berige dit liv eller på anden måde skabe værdi for DIG. Er målet motiverende, tænder det en gnist i dig eller udspringer det af andres forventninger. Husk det er dit mål og dig, der vil opnå det.

Tidsbestemt:
Hvornår skal målet være nået? Giv dig selv en tidsfrist, som du hver dag kan holde dig selv op på. Lav små delmål og milepæle med kortere og længere tidsfrister, så du hele tiden ved, at du er på vej. Lav evt et mål for de næste 24 timer, så kan du allerede rose dig selv i morgen.

Skriv dit mål ned – det forpligter. Formuler det positivt, så det er mål, du gerne vil opnå frem for noget, du gerne vil undgå. Eks. ”jeg vil cykle 3 gange om ugen, mens jeg ser tv-avisen” frem for ”jeg vil ikke dovne den på sofaen hele tiden”.


_______________________________________________________________________________________________

Et par fif mere på falderebet.

At omlægge sine vaner og nå i mål med nye vedvarende livsstilsændringer er et projekt. Derfor kan det give mening at trække på nogle elementer fra projektstyring:

Risikostyring:
Hvilke forhindringer kan der opstå, og hvordan løser jeg dem? Lav en plan for hvad du vil gøre, når motivationen begynder at svinde ind, for det vil den i perioder. Evt. lav en liste over alt det positive du får ud af at nå dit mål. Hiv så listen frem i svære tider.

Projektplanlægning:
Du har det endelige mål, lyset for enden af tunnelen, men det lys kan være ret langt væk. Lav derfor nogle milepæle eller delmål og sæt en tidsbegrænsning på dem. Så ved du hele tiden om projektet kører på skinner, eller om du er er bagud ift den overordnede målsætning.

Ressourcestyring:
Hvor meget tid har du på en uge til at motionere, lave sunde madretter fra bunden osv.? Vær realistisk med hvilke ressourcer du har, og hvad du kan nå. Vedvarende livsstilsændringer tager tid og er lige så værdifulde, om du opnår det i løbet af en måned eller et år.

 Se oversigt over alle artikler