Jul med mindre sul - 7 ideer til at undgå kageform

Jul med mindre sul
Juletiden kan være en blandet fornøjelse. Vi glæder os alle til hyggetid med god mad, men vi har ikke lyst til at det skal kunne ses på vægten. Læs vores 7 tips til hvordan du kommer igennem julen med god samvittighed og uden ekstra sul under juletræet.


Tip 1: Julebuffet – gå en runde
Kender du det. Du starter ud i buffeten og inden du har set dig om er tallerkenen helt fyldt – og det er endda inden du er nået til den saftige and og den sprøde flæskesteg.

Gå en runde inden du øser på tallerkenen og vælg det, du sætter mest pris på. Lad være med at spise noget bare fordi det er jul. Vælg aktivt til eller fra og vælg ikke det hele. Der er altid en julefrokost mere rundt om hjørnet.


Tip 2: Giv dig selv line
Mange stiller så høje krav til sig selv, og når de ikke kan overholde dem, går de fluks i den anden grøft ”for når jeg alligevel har spist både konfekt og flæskesvær kan jeg jo ligeså godt fortsætte”.

Hvis du har spist mere end planlagt - tilgiv dig selv og tag udgangspunkt i hvor du er lige nu. Lige nu og her er er et fint tidspunkt at starte på en frisk.


Tip 3: Hygge uden at tygge
”Vi skal hygge – Jamen hvad skal vi hygge med?,” tænker vi danskere. Det behøver ikke være mad. En kop te, juleklip eller brætspil kan også skabe en fantastisk hyggestund, der ikke skal bekæmpes i januar.


Tip 4: Forbliv aktiv
Du taber dig måske ikke i december, men fysisk aktivitet stimulerer appetitten, og giver dig lyst til at spise mere fornuftigt.

Gode aktiviteter
Snup 3 x 20 minutter på motionscyklen om ugen. Vær aktiv med familien og brug det som kvalitetstid. Gå en tur i skoven og saml kogler, spil wii, lav skattejagt eller orienteringsløb, leg kluddermor eller tag en tur i svømmehallen. Der er mange muligheder, og adventsdagene er perfekte for hyggelig motion. Foretag evt. juleindkøb i små bidder, så det kan gøres til fods.


Tip 5: Spot den sunde julemad
Vælg mest af det sunde og tag kun lidt af det mest syndige:

Flæskesteg (uden svær) frem for and – mindre fedt og færre kalorier per 100 gram.
Mandariner og nødder frem for konfekt og harlekinknapper - flere vitaminer og sundere fedt.
Rugbrød frem for hvidt brød – mætter mere og fremmer fordøjelsen.
Marinerede sild frem for karrysild – cirka halvt så meget fedt.
Hvide kartofler frem for brune – mindre fedt og mindre sukker.
Frisk rødkål frem for konservesrødkål – hvis det skal være den klassiske rødkål, så lav din egen med mindre sukker.


Tip 6: Gå ikke kampsulten til bords
Spis lidt inden du tager af sted. Du vinder intet ved at sulte dagen igennem. Du nedsætter på sigt forbrændingen og øger risikoen for at overspise. Vælg sund mad dagen igennem, så du møder frem til fest med overskud og god samvittighed.


Tip 7: Det hurtigste trick i bogen
Spis mindre portioner. Hæld en portion op som du plejer, spis ¾ og vupti, du har fået 25 % mindre fedt og færre kalorier. Ps det er ikke salaten, du skal skære fra men ¼ af alt.

Husk at nyde maden for så er risikoen for at overspise mindre.

 Se oversigt over alle artikler