Træningsglæde

Vi hat talt med Lene Grøsland, en erfaren fitness-instruktør og medejer af træningscentret UrbanX i Oslo. Lene har mange jern i ilden og går som os meget op i "træning med mening". Desuden er hun optaget af helheden i en aktiv hverdag og fokusere på den sunde cyklus: Søvn - Ernæring - Træning - Restitution - Velvære.

Da det var tid til at træne, var der igen IKKE tid.
Mange travle mennesker genkender sig selv her: Travlt på jobbet, lidt for usunde spisevaner og lidt dårlig samvittighed over det du ikke når der hjemme. Måske prioriterer du træning ind i din hverdag, måske gør du ikke? Uanset hvad du gør, skal du sørge for at træne med god samvittighed. Hvis du har svært ved at nå det kan du evt. kombinere din træning med noget andet. Du kan tage dine børn med på en tur i det fri, eller træne i stuen foran fjernsynet mens barnet sover etc. Træner du hjemme, gør du træningstiden effektiv.

Kosten er jokeren i et godt træningsoplæg.
Det er en kunst i sig selv at balancere sit blodsukker. En kunst du enkelt behersker ved at være bevidst om hvad du indtager. Rigeligt med væske er det mest vigtige, og vand er at fortrække. Efter træning skal du have kulhydrater og proteiner. Gå efter de langsomme kulhydrater (bl.a. brød, ris, pasta og grønsager), der bidrager til at blodsukkeret ikke ryger op. Proteiner er byggesten for musklerne (bl.a. æg, fisk og magert kød). Det er efter træningen at musklerne især har brug for proteiner.

Lav et træningsprogram
Øvelserne kan være mange. Det vigtigste er at du lave noget der er sjovt og varieret. Det er netop denne kombination, der giver dig både kondition og styrke. Kør gerne 10-12 repetitioner. Lav eksempelvis *Armbøjninger, mavebøjninger, træning med håndvægte, sjippe. En ribbevæg gør også underværker.
Gennemfører du regelmæssigt en halv times opvarmning, en halv times effektiv træning og god tid til restitution - Ja så har du gjort det godt for din krop.
Der er faktisk mange der ikke har let adgang til et motionscenter, og der er også mange der ikke føler for dette. Her er hjemmetræning et super godt alternativ. Hjemmetræning kan blive akkurat lige så varieret som du ønsker det. Du kan her på siden finde mange tips og gode produkter. Dersom du har mulighed for det vil jeg anbefale dig også at bruge et træningscenter i dit nærmiljø både for at være sikker på at du udfører øvelserne rigtigt og for den sociale del af træningen. Udnyt den kompetence centrene besidder. Nogen tilbyder også personlige trænere, som kan lave et skræddersyet træningsprogram, som du også kan bruge derhjemme.

*Produkterne du behøver til dette kan alle findes i denne butik.

 Se oversigt over alle artikler