Træningsøvelser - Hvorfor bruge fitnessvægt med fedtprocentmåler

Brug fedtprocentmåling som startskud til en sundere livsstil
For mange af os betyder det at starte en sundere livsstil, at vi gerne skal tabe os. Tallene på badevægten 
skal gerne gå ned. Er du ret overvægtig vil du ofte hurtigt opleve dette, når du spiser sundere og motionerer mere. Men for mange, normalvægtige og lettere overvægtige, ændrer tallene sig ikke i samme grad, hvilket er enormt demotiverende i forhold til at holde fast i den nye livsstil.


Badevægten skal ud!

Vi har vænnet os så meget til at badevægten skal reflektere, om målet er nået eller ej. Så kender du det med, at du træner og træner, men at det ikke ses på vægten? Hvorfor det hænger sådan sammen, er der et fornuftigt svar på. Årsager er at muskler vejer mere end fedt. Når du begynder at træne, vil du få større muskler, samtidig med at du taber fedt. Dit tøj sidder bedre, du har mindre fedt på kroppen og du er sundere, men det kan din badevægt ikke se.  

En fitnessvægt siger til gengæld noget om din kropssammensætning. Det giver et billede af, om du har for meget fedt i forhold til din vægt. Alle har brug for fedt i kroppen, men har du for meget, bliver det usundt. Fedtprocentmåling viser din sundhedstilstand og kan vise den fremgang, som ikke ses på badevægten, så du kan følge med i at du bliver sundere, mindre ’fed’ og stærkere. 


Hvad med BMI?
BMI (Body Mass Index) bliver brugt meget til at indikere overvægt og er et generelt pejlemærke, om du er normal- under- eller overvægtig. Her regnes forholdet ud mellem højde og vægt, og det giver et tal for normalvægtige mellem 18,5 og 25. Men ligesom badevægten tager BMI ikke højde for kropssammensætningen. Hvis du styrketræner meget kan du have et højt BMI (25+) uden at være fed, da overvægten skyldes en stor muskelmasse. Du kan også se tynd ud i spejlet, men stadig have for meget fedt i kroppen, og det er usundt at være ’tyndfed’. Med en fitnessvægt får du et billede af hvordan din krop er sat sammen, så du ved hvor du skal sætte ind for at få en sundere krop.

Fitnessvægten fortæller dig nemlig hvor mange procent fedt din krop består af, hvor mange kilo muskler du har og din benmasse i kilo.


Hvad er en fedtprocentmåler?
En fitnessvægt med fedtprocentmåler måler kropssammensætningen gennem bioelektronisk modstand (bioimpedans). En svag strøm sendes gennem kroppen, og signalet ledes gennem vandet i kroppen. Muskelvæv har meget mere vand end fedtvæv og tillader signalet at passere lettere. Ved at måle den elektriske modstand i vævene udledes kropssammensætningen.

Metoden bør ikke anvendes af gravide eller mennesker med hjertesygdomme eller pacemakere. Ellers er det en sikker og præcis metode, hvis den anvendes korrekt. Men da bioimpedans afhænger af væsken i kroppen, er det vigtig at måle med de samme forudsætninger, for ændres kroppens væskebeholdning vil resultatet ændres. Er du eksempelvis dehydreret vil resultatet afvige.


Hvilken fitnessvægt skal jeg vælge?
Nogle fitnessvægte måler kun underkroppen, hvor andre medtager overkroppen og giver mulighed for at få et billede af kropssammensætningen i hele kroppen. Du får et mere fuldendt billede, uanset om du er pæreform, æbleform eller snurretop. Nogle fitnessvægte analyserer dine målinger og angiver din metaboliske alder (hvilket angiver hvor god en forbrænding du har ift. din alder). Med alderen bliver muskelmassen nemlig mindre, og din forbrænding daler. Dette kan du modvirke ved at opretholde en vis muskelmasse gennem fysisk aktivitet og en fornuftig kost. Hvis din metaboliske alder er højere end din faktiske alder, så er det tid til at ændre din livsstil.
Nogle fitnessvægte fortæller dig om mængden af fedt i maveregionen, og giver en karakter efter hvor sundt niveauet er. Som nævnt tidligere er det især dette fedt, du skal holde øje med og ved at have et sundt niveau, reducerer du risikoen for forskellige sygdomme.

Herunder finder du 3 bud på fedtprocentmålere fra Tanita både i den helt lave og lidt højere prisklasse.


Tips til at få den mest præcise måling
Ønsker at opnå den mest nøjagtige måling, bør aflæsninger foretages uden tøj og i hydreret tilstand. Du skal som minimum fjerne sokker og strømper og sikre, at dine fødder er rene, før du træder op på vægten. Undgå at bøje i knæene. De bedste resultater opnås , hvis du laver aflæsninger på samme tidspunkt hver dag. Det anbefales også, at du venter mindst tre timer efter du står op, sidst har spist et måltid eller gennemført en intens træning , inden du foretager målingen. Udsæt ikke apparatet for direkte sollys, varmeelementer, høj fugtighed eller ekstreme temperaturforandringer. Stil dig ikke på platformen med våde fødder.


For at følge bedst muligt med i dine fremskridt , bør du sammenligne vægt og fedtprocent aflæsninger under samme omstændigheder over tid.


Find alle Tanita fitnessvægte her 










 Se oversigt over alle øvelser